Dziecko-pije-mleko
Blog

Co podawać dziecku do picia?

Większość dzieci do picia najczęściej wybiera napoje kolorowe. Skąd się to bierze? Otóż to rodzice podają im to jako jeden z pierwszych napojów. Małe dziecko samo nie będzie wiedziało jaki smak ma woda, a jaki sok. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice stawiali wodę na pierwszym miejscu. To ona najlepiej nawadnia. Soki i napoje dostarczają cukrów prostych, których w diecie naszych dzieci jest już zdecydowanie za dużo.

Co podawać dziecku do picia

Woda w diecie dziecka

Do 6 miesiąca życia nie trzeba dziecka dopajać (nawet w upały). Mleko powinno stanowić jego podstawowy i główny napój.

Jaką wodę wybrać?

  • może być przegotowana kranówka (a jeżeli masz pewność, że kranówka jest zdatna do picia bezpośrednio z kranu, możesz podawać również taką),
  • woda niskozmineralizowana (małym dzieciom nie powinno się podawać wód wysokozmineralizowanych, ponieważ stężenie minerałów jest w nich zbyt duże na ich masę ciała),
  • woda niskosodowa (aby nie zwiększać podaży sodu),
  • woda źródlana (najbezpieczniejsza).

Jak podawać wodę?

Proponuję od początku podawać wodę w otwartym kubku (zwykły plastikowy) lub w “kopniętym”, przechylonym w jedną stronę (np. Doidy Cup). Na wyjścia poza dom dobre są bidony z rurką (np. Bbox).

Woda w diecie dziecka

Co z tymi sokami?

Soki owocowe spożywane w nadmiarze mogą prowadzić do nadmiernego spożycia cukrów prostych oraz spadku apetytu na posiłki stałe. Prowadzi to między innymi do nadwagi, biegunek oraz próchnicy.

Dziecko spożywając owoc w całości zjada witaminy, składniki mineralne i błonnik. Z kolei pijąc sok, organizm otrzymuje tylko cukry proste zawarte w owocach.

Soki owocowe zgodnie z prawem nie mogą zawierać dodatku cukru. Sprawdź dokładnie czy kupujesz „sok”, czy „napój”, czy „nektar” – dwa ostatnie z pewnością zawierają dodatek cukru. Soki owocowo-warzywne nie podlegają temu prawu – mogą (ale nie muszą) być dosładzane, więc obowiązkowo czytaj ich skład.

Soki traktuj jako element posiłku lub przekąskę, nie podawaj ich zamiast wody.

Ile porcji soku w jakim wieku?

  • do 12 miesiąca życia nie powinno się podawać dzieciom soków!
  • 1-3 rok życia – max. 0,5 szklanki soków dziennie
  • 4-6 rok życia – max. 0,5 – 0,75 szklanki soków dziennie
  • 7-18 rok życia – max. 1 szklanka soków dziennie
Soki w diecie dziecka

Mleko krowie w diecie dziecka

Do 12 miesiąca życia nie zaleca się podawać dzieciom mleka krowiego. Z kolei w późniejszym okresie, w 12-24 miesiącu życia, zapotrzebowanie na mleko krowie jest indywidualne i zależy od ilości spożytych pokarmów. Małym dzieciom zalecane jest podawać mleko pełnotłuste (3,2%). Nie musi być UHT (w kartonie), bezpieczne jest również spożywcze w butelce (pasteryzowane). Nie podawaj mleka prosto od krowy (nie jest bezpieczne mikrobiologicznie).

Mleko krowie w diecie dziecka

Inne napoje w diecie dziecka

  • herbaty – wybieraj tylko rooibos lub owocowe (ale nie te w granulkach i nie dosładzane!); zawierają one mniejszą ilość teiny (pochodna kofeiny) niż tradycyjne herbaty czarne i zielone,
  • zioła – podawanie naparów z ziół skonsultuj z lekarzem, zielarzem lub farmaceutą; nie podawaj kopru włoskiego (błędnie jest uważany za odpowiedni dla niemowląt i małych dzieci),
  • napoje roślinne – najlepszym rozwiązaniem jest napój sojowy wzbogacony w wapń i witaminę D (jego skład jest wtedy bliźniaczo podobny do krowiego). Nie podawaj napoju ryżowego (zawartość arsenu jest w nim podwyższona i może być niebezpieczna dla dzieci). Zwracaj uwagę również na skład napojów roślinnych – nie powinny być dosładzane, ale mogą być fortyfikowane w wyżej wspomniany wapń, witaminę D i B12. Nie powinno się zastępować mleka z piersi lub mleka modyfikowanego napojami roślinnymi, ale już od momentu rozpoczęcia rozszerzania diety można podawać je jako składnik posiłków). Po 1 roku życia możesz podawać je osobno, np. szklanka mleka owsianego
Napoje w diecie dziecka, herbata, zioła, napoje roślinne

Źródła: American Academy of Pediatric Dentistry oraz American Academy of Pedriatrics

Jestem dietetykiem z powołania i zamiłowania, a moją misją jest edukacja żywieniowa dzieci oraz całych rodzin. Ukończyłam studia magisterskie na kierunku dietetyka. Uwielbiam gotować, uprawiać sport i podróżować w odległe zakątki świata.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *